Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-03@02:09:03 GMT

احیای شب عید فطر کمتر از شب قدر نیست

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۲۲۱۱۶

احیای شب عید فطر کمتر از شب قدر نیست

یکی از شب‌های برجسته و برتر است و در فضیلت و ثواب عبادت و احیای آن روایات بسیاری وارد شده، از جمله در روایت آمده آن شب کمتر از شب قدر نیست و برای آن چند عمل مستحب نقل شده است.

به گزارش مشرق، عید فطر اولین روز ماه شوال است که با رؤیت هلال ماه شوال در پایان ماه رمضان ثابت می‌شود. از امام علی (ع) نقل شده عید فطر عیدی کسی است که خداوند، روزه او را پذیرفته و عبادتش را قبول کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام رضا (ع) در خصوص عید سعید فطر فرموده است: روز فطر، از آن جهت عید قرار داده شده است که مسلمانان، اجتماعی داشته باشند که در آن روز گرد هم آیند و برای خدا بیرون آیند و او را بر نعمت‌هایی که به آنان داده شده است، بستایند و روز عید، روز تجمع، روز خوردن روزه، روز زکات، روز شوق و روز نیایش است. دعای چهل و ششم صحیفه سجادیه از دعاهای مأثور از امام سجاد (ع) که پس از نماز عید فطر و روز جمعه آن را می‌خواند. امام سجاد (ع) در این دعا به تمامی نعمت‌های خدا در حق بندگان اعتراف می‌کند و با عبارات مختلفی درصدد جلب رحمت خدا است.

شب و روز عید فطر آنچنان با عظمت است که آدمیان را یارای درک حقیقت و توصیف آن نیست از این‌رو برآنم تا آخرین شب ماه خدا را از زبان بهترین خلق خدا توصیف نمایم.

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله، رحمت و مغفرت خدا در این شب را چنین توصیف می‌کند: «هنگام افطار هر شب ماه رمضان، برای خدای تبارک و تعالی آزاد شده‌هایی از آتش است که شمار آنان را جز خدا نداند که آن در علم غیب اوست و چون آخرین شب ماه رمضان فرا رسد خدا در آن شب بشمارِ آنچه در همه ماه آزاد شده، آزاد کند.»

پیامبر رحمت و مهربانی، وقایع مهم روز عید فطر و افق بذل و بخشش پروردگار را اینگونه به تصویر کشیده است:

«چون شب عید فطر فرا می‌رسد آن شب، شب جایزه است و چون صبح عید فطر می‌رسد خداوند متعال ملائکه خود را به همه شهرها و بلاد می‌فرستد و آنان به زمین هبوط می‌کنند و با صدایی که همه خلایق بجز جنّ و انس می‌شنوند ندا می‌کنند: ای امت محمّد! برخیزید برای گرفتن جایزه بزرگ خود از پروردگار کریم! همانا او امروز [روز عید فطر] به بندگان روزه دار خود پاداش فراوان و آمرزش بزرگی عطا می‌کند.

و هنگامی که مردم [برای نماز عید فطر] به مصلای خود می‌روند، خداوند به ملائکه خود می‌فرماید: ای ملائکه! پاداش اجیر هنگامی که عمل خود را به پایان می‌رساند چیست؟ ملائکه می‌گویند: پروردگارا، باید پاداش کار او به طور کامل داده شود. پس خداوند عزّوجلّ به ملائکه خود می‌فرماید: شما گواه باشید که من پاداش روزه ماه مبارک رمضان و عبادت آنان را در شب‌های این ماه رضایت و خشنودی خود و آمرزش آنان قرار دادم.

سپس خدای متعال می‌فرماید: ای بندگان [روزه دار] من! به عزت و جلالم سوگند، امروز شما هیچ درخواستی برای آخرت خود نخواهید نمود جز آنکه من به شما عطا خواهم نمود و برای دنیای خود نیز هر چه درخواست کنید برای شما ذخیره خواهم کرد، سوگند به عزّتم که لغزش‌های شما را می‌پوشانم و شما را بین اصحاب خلود [یعنی اهل بهشت] مفتضح و رسوا نخواهم نمود. پس شما از مصلای خود آمرزیده باز گردید، همانا شما مرا خشنود کردید و من نیز از شما خشنود شدم. پس ملائکه با خشنود شدن از پاداش خداوند به این امت، در پایان ماه مبارک رمضان به آسمان بالا می‌روند.

و چون صبح روز عید فرا رسد خداوند، فرشتگان را به همه ‌ی شهرها بفرستد. پس در زمین فرود آیند و سر کوچه‌ها و گذرها بایستند و [با صدایی که آن را همه‌ ی آفریده‌های خدا بجز جن و آدمیان می‌شنوند] گویند: ای امّت محمّد! به سوی پروردگار کریم [برای نماز عید] بیرون شوید که او پاداش فراوان دهد و گناهان بزرگ را بیامرزد.»

خدا را به بهترین خلقش، پیامبر اسلام قسم می‌دهیم که ما را نیز از روزه‌داران حقیقی قرار دهد؛ از جوایز روز عید فطر بهره مند کند و مشمول دریای بیکران مغفرت و رحمتش قرار دهد.

اعمال شب عید فطر

مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب شریف مفاتیح الجنان در خصوص این شب بافضیلت اعمالی را نقل کرده است که در ادامه می‌خوانید:

یکی از شب‌های برجسته و برتر است و در فضیلت و ثواب عبادت و احیای آن روایات بسیاری وارد شده، از جمله در روایت آمده: آن شب کمتر از شب قدر نیست و برای آن چند عمل مستحب است:

اوّل:

غسل کردن هنگامی‌که آفتاب غروب کرد.

دوّم:

شب‌زنده‌داری به نماز و دعا و استغفار و درخواست از خداوند و شب‌زنده‌داری در مسجد.

سوم:

پس از نماز مغرب و عشا و [در روز عید فطر بعد از] نماز صبح و نماز عید بخواند:

اللّٰهُ أَکْبَرُ اللّٰهُ أَکْبَرُ لَاإِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَاللّٰهُ أَکْبَرُ اللّٰهُ أَکْبَرُ وَ لِلّٰهِ الْحَمْدُ، الْحَمْدُ لِلّٰهِ عَلَیٰ مَا هَدانا، وَلَهُ الشُّکْرُ عَلَیٰ مَا أَوْلانا.

خدا بزرگ‌تر از آن است که وصف شود، خدا بزرگ‌تر از آن است که وصف شود، معبودی جز خدا نیست و خدا بزرگ‌تر از آن است که وصف شود و ستایش ویژه خداست و ستایش ویژه خداست بر آنچه ما را بدان هدایت کرد و او را سپاس بر آنچه به ما ارزانی داشت.

چهارم:

چون نماز مغرب و نافله آن را خواند، دست‌ها را به جانب آسمان بلند کند و بگوید:

یَا ذَا الْمَنِّ وَالطَّوْلِ، یَا ذَا الْجُودِ، یَا مُصْطَفِیَ مُحَمَّدٍ وَناصِرَهُ صَلِّ عَلَیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاغْفِرْ لِی کُلَّ ذَنْبٍ أَحْصَیْتَهُ وَ هُوَ عِنْدَکَ فِی کِتابٍ مُبِینٍ.

ای صاحب مهر و قدرت و توانایی، ای دارای جود، ای برگزیننده محمّد و ای یاور او، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و بر من بیامرز هر گناهی که شماره نمودی‌اش و آن پیش تو در کتابی آشکار است.

پس به سجده برو و در سجده «صد مرتبه» بگو: «أَتُوبُ إِلَی اللّٰهِ؛ به‌سوی خدا می‌پویم»، سپس هر حاجتی که دارد از خدا بخواه که بخواست خدا برآورده خواهد شد؛ و در روایت شیخ آمده است: که پس از نماز مغرب به سجده برو و بگو:

یَا ذَاالْحَوْلِ یَا ذَاالطَّوْلِ یَا مُصْطَفِیاً مُحَمَّداً وَناصِرَهُ صَلِّ عَلَیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاغْفِرْ لِی کُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتُهُ وَنَسِیتُهُ أَنَا وَهُوَ عِنْدَکَ فِی کِتابٍ مُبِینٍ.

ای صاحب قدرت، ای دارای قدرت، ای برگزیننده محمّد و ای یاور او، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و بر من بیامرز هر گناهی را که مرتکب شدم و آن را فراموش کردم و آن گناه نزد تو در کتابی آشکار است. پس «صد مرتبه» بگو: «أَتُوبُ إِلَی اللّٰهِ؛ به‌سوی خدا می‌پویم».

پنجم:

امام حسین (علیه‌السلام) را زیارت کند که مزیت و برتری بسیار دارد و «زیارت مخصوص این شب» در باب زیارات خواهد آمد ان‌شاء‌الله تعالی.

ششم:

«ده مرتبه» ذکر «یَا دائِمَ الفَضْلِ» را که بیان آن در «اعمال شب جمعه» گذشت بگو.

هفتم:

ده رکعت نمازی که در «شب آخر ماه رمضان» گذشت بخوان.

هشتم:

دو رکعت نماز بخوان؛ در رکعت اوّل پس از سوره «حمد» «هزار مرتبه» «توحید» و در رکعت دوم «یک مرتبه» و پس از سلام سر به سجده گذار و «صد مرتبه» بگو: «أَتُوبُ إِلَی اللّٰهِ؛ به‌سوی خدا می‌پویم»، آنگاه بگو: یَا ذَا الْمَنِّ وَالْجُودِ، یَا ذَا الْمَنِّ وَالطَّوْلِ، یَا مُصْطَفِیَ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللّٰهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ صَلِّ عَلَیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَافْعَلْ بِی کَذا وَکَذا. (بجای «کذاوکذا» حاجات خود را بخواهد) ای دارای مهر و جود، ای صاحب مهر و توانایی، ای برگزیننده‌ی محمّد (درود خدا بر او و خاندانش)، بر محمّد و خاندانش درود فرست و با من چنین و چنان کن. (بجای «چنین و چنان» حاجات خود را بخواه)

در روایت آمده: که حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) این دو رکعت نماز را به این کیفیت می‌خواند، سپس سر از سجده برمی‌داشت و می‌فرمود:
به‌حق آن خدایی که جانم در دست قدرت اوست، هرکه این نماز را به جا آورد، هر حاجت که از خدا بخواهد یقیناً عطا فرماید و اگر به شماره ریگ‌های بیابان گناه داشته باشد، خدا آن‌ها را بیامرزد.

در روایت دیگری بجای «هزار مرتبه» سوره «توحید» «صد مرتبه» وارد شده، لیکن این نماز را باید پس از نماز مغرب و نافله آن بخواند.

شیخ طوسی و سید ابن طاووس پس از پایان نماز این دعا را روایت کرده‌اند:

یَا اللّٰهُ یَا اللّٰهُ یَا اللّٰهُ، یَا رَحْمٰنُ یَا اللّٰهُ، یَا رَحِیمُ یَا اللّٰهُ، یَا مَلِکُ یَا اللّٰهُ، یَا قُدُّوسُ یَا اللّٰهُ، یَا سَلامُ یَا اللّٰهُ، یَا مُؤْمِنُ یَا اللّٰهُ، یَا مُهَیْمِنُ یَا اللّٰهُ، یَا عَزِیزُ یَا اللّٰهُ، یَا جَبّارُ یَا اللّٰهُ، یَا مُتَکَبِّرُ یَا اللّٰهُ، یَا خالِقُ یَا اللّٰهُ، یَا بارِئُ یَا اللّٰهُ، یَا مُصَوِّرُ یَا اللّٰهُ، یَا عالِمُ یَا اللّٰهُ، یَا عَظِیمُ یَا اللّٰهُ، یَا عَلِیمُ یَا اللّٰهُ، یَا کَرِیمُ یَا اللّٰهُ، یَا حَلِیمُ یَا اللّٰهُ،

ای خدا، ای خدا، ای خدا، ای مهربان، ای خدا، ای بخشنده، ای خدا، ای فرمانروا، ای خدا، ای پاک، ای خدا، ای سلام، ای خدا، ای ایمنی‌بخش، ای خدا، ای چیره، ای خدا، ای توانمند، ای خدا، ای قدرتمند، ای خدا، ای بزرگ‌منش، ای خدا، ای آفریننده، ای خدا، ای پدیدآورنده، ای خدا، ای صورتگر، ای خدا، ای دانا، ای خدا، ای بزرگ، ای خدا، ای آگاه، ای خدا، ای کریم، ای خدا، ای بردبار،

یَا حَکِیمُ یَا اللّٰهُ، یَا سَمِیعُ یَا اللّٰهُ، یَا بَصِیرُ یَا اللّٰهُ، یَا قَرِیبُ یَا اللّٰهُ، یَا مُجِیبُ یَا اللّٰهُ، یَا جَوادُ یَا اللّٰهُ، یَا ماجِدُ یَا اللّٰهُ، یَا مَلِیُّ یَا اللّٰهُ، یَا وَفِیُّ یَا اللّٰهُ، یَا مَوْلَی یَا اللّٰهُ، یَا قاضِی یَا اللّٰهُ، یَا سَرِیعُ یَا اللّٰهُ، یَا شَدِیدُ یَا اللّٰهُ، یَا رَؤُوفُ یَا اللّٰهُ، یَا رَقِیبُ یَا اللّٰهُ، یَا مَجِیدُ یَا اللّٰهُ، یَا حَفِیظُ یَا اللّٰهُ، یَا مُحِیطُ یَا اللّٰهُ، یَا سَیِّدَ السّاداتِ یَا اللّٰهُ،

ای خدا، ای فرزانه، ای خدا، ای شنوا، ای خدا، ای بینا، ای خدا، ای نزدیک، ای خدا، ای اجابت‌کننده، ای خدا، ای سخاوتمند، ای خدا، ای بزرگوار، ای خدا، ای مهربان، ای خدا، ای بخشنده در حد کمال، ای خدا، ای سرپرست، ای خدا، ای داور، ای خدا، ای سریع، ای خدا، ای سخت‌گیر، ای خدا، ای مهربان، ای خدا، ای نگهبان، ای خدا، ای باشوکت، ای خدا، ای نگهدار، ای خدا، ای فراگیر، ای خدا، ای آقای آقایان،

یَا أَوَّلُ یَا اللّٰهُ، یَا آخِرُ یَا اللّٰهُ، یَا ظاهِرُ یَا اللّٰهُ، یَا باطِنُ یَا اللّٰهُ، یَا فاخِرُ یَا اللّٰهُ، یَا قاهِرُ یَا اللّٰهُ، یَا رَبّاهُ یَا اللّٰهُ، یَا رَبّاهُ یَا اللّٰهُ، یَا رَبّاهُ یَا اللّٰهُ، یَا وَدُودُ یَا اللّٰهُ، یَا نُورُ یَا اللّٰهُ، یَا رافِعُ یَا اللّٰهُ، یَا مانِعُ یَا اللّٰهُ، یَا دافِعُ یَا اللّٰهُ، یَا فاتِحُ یَا اللّٰهُ، یَا نَفَّاحُ یَا اللّٰهُ، یَا جَلِیلُ یَا اللّٰهُ، یَا جَمِیلُ یَا اللّٰهُ، یَا شَهِیدُ یَا اللّٰهُ، یَا شاهِدُ یَا اللّٰهُ، یَا مُغِیثُ یَا اللّٰهُ، یَا حَبِیبُ یَا اللّٰهُ، یَا فاطِرُ یَا اللّٰهُ، یَا مُطَهِّرُ یَا اللّٰهُ، یَا مَلِکُ یَا اللّٰهُ؛

ای خدا، ای آغاز، ای خدا، ای انجام، ای خدا، ای آشکار، ای خدا، ای نهان، ای خدا، ای برجسته و باشکوه، ای خدا، ای چیره، ای خدا، ای پروردگار، ای خدا، ای پروردگار، ای خدا، ای پروردگار، ای خدا، ای دوست، ای خدا، ای نور، ای خدا، ای بالابرنده، ای خدا، ای بازدارنده، ای خدا، ای دفع‌کننده، ای خدا، ای گشاینده، ای خدا، ای بهره‌رسان، ای خدا، ای باشکوه، ای خدا، ای زیبا، ای خدا، ای گواه، ای خدا، ای شاهد، ای خدا، ای فریادرس، ای خدا ای محبوب، ای خدا، ای آفریننده، ای خدا، ای پاک کننده، ای خدا، ای پادشاه؛

یَا مُقْتَدِرُ یَا اللّٰهُ، یَا قابِضُ یَا اللّٰهُ، یَا باسِطُ یَا اللّٰهُ، یَا مُحْیِی یَا اللّٰهُ، یَا مُمِیتُ یَا اللّٰهُ، یَا باعِثُ یَا اللّٰهُ، یَا وارِثُ یَا اللّٰهُ، یَا مُعْطِی یَا اللّٰهُ، یَا مُفْضِلُ یَا اللّٰهُ، یَا مُنْعِمُ یَا اللّٰهُ، یَا حَقُّ یَا اللّٰهُ، یَا مُبِینُ یَا اللّٰهُ، یَا طَیِّبُ یَا اللّٰهُ، یَا مُحْسِنُ یَا اللّٰهُ، یَا مُجْمِلُ یَا اللّٰهُ، یَا مُبْدِئُ یَا اللّٰهُ، یَا مُعِیدُ یَا اللّٰهُ، یَا بارِئُ یَا اللّٰهُ، یَا بَدِیعُ یَا اللّٰهُ، یَا هادِی یَا اللّٰهُ، یَا کافِی یَا اللّٰهُ، یَا شافِی یَا اللّٰهُ،

ای خدا، ای نیرومند، ای خدا، ای قبض‌کننده، ای خدا، ای گستراننده، ای خدا، ای زنده کننده، ای خدا، ای میراننده، ای خدا، ای برانگیزنده، ای خدا ای وارث، ای خدا، ای عطابخش، ای خدا، ای فزونی‌ده، ای خدا، ای نعمت‌دهنده، ای خدا، ای حق، ای خدا، ای آشکار کننده، ای خدا، ای پاکیزه، ای خدا، ای نیکوکار، ای خدا، ای زیباکار، ای خدا، ای آغازگر، ای خدا، ای گرداننده، ای خدا، ای پدیدآور، ای خدا، ای نوآفرین، ای خدا، ای هدایتگر، ای خدا، ای کفایت‌کننده، ای خدا، ای شفابخش،

یَا عَلِیُّ یَا اللّٰهُ، یَا عَظِیمُ یَا اللّٰهُ، یَا حَنّانُ یَا اللّٰهُ، یَا مَنَّانُ یَا اللّٰهُ، یَا ذَا الطَّوْلِ یَا اللّٰهُ، یَا مُتَعالِی یَا اللّٰهُ، یَا عَدْلُ یَا اللّٰهُ، یَا ذَا الْمَعارِجِ یَا اللّٰهُ، یَا صادِقُ یَا اللّٰهُ، یَا صَدُوقُ یَا اللّٰهُ، یَا دَیَّانُ یَا اللّٰهُ، یَا باقِی یَا اللّٰهُ، یَا واقِی یَا اللّٰهُ، یَا ذَا الْجَلالِ یَا اللّٰهُ، یَا ذَا الْإِکْرامِ یَا اللّٰهُ، یَا مَحْمُودُ یَا اللّٰهُ، یَا مَعْبُودُ یَا اللّٰهُ، یَا صانِعُ یَا اللّٰهُ، یَا مُعِینُ یَا اللّٰهُ، یَا مُکَوِّنُ یَا اللّٰهُ، یَا فَعّالُ یَا اللّٰهُ، یَا لَطِیفُ یَا اللّٰهُ، یَا غَفُورُ یَا اللّٰهُ، یا جَلِیلُ یا اللّٰهُ، یَا شَکُورُ یَا اللّٰهُ، یَا نُورُ یَا اللّٰهُ، یَا قَدِیرُ یَا اللّٰهُ،

ای خدا، ای بلندپایه، ای خدا، ای بزرگ، ای خدا، ای مهربان، ای خدا، ای بسیار احسان‌کننده، ای خدا، ای دارای قدرت، ای خدا، ای برتر، ای خدا، ای دادگر، ای خدا، ای صاحب مراتب بلند، ای خدا، ای راست‌گو ای خدا، ای راستی‌پیشه، ای خدا، ای پاداش‌دهنده، ای خدا، ای پایدار، ای خدا، ای نگهدار، ای خدا، ای صاحب بزرگی، ای خدا، ای دارای رأفت و محبت، ای خدا، ای پسندیده، ای خدا، ای پرستیده شده، ای خدا، ای سازنده، ای خدا، ای یاری‌ده، ای خدا، ای پدیدآورنده، ای خدا، ای پرکار، ای خدا، ای مهربان، ای خدا، ای آمرزنده، ای خدا، ای ارجمند، ای خدا، ای خدا، ای پاداش دهندۀ فراوان در برابر عمل اندک، ای نور، ای خدا، ای توانا،

یَا رَبَّاهُ یَا اللّٰهُ، یَا رَبَّاهُ یَا اللّٰهُ، یَا رَبَّاهُ یَا اللّٰهُ، یَا رَبَّاهُ یَا اللّٰهُ، یَا رَبَّاهُ یَا اللّٰهُ، یَا رَبَّاهُ یَا اللّٰهُ، یَا رَبَّاهُ یَا اللّٰهُ، یَا رَبَّاهُ یَا اللّٰهُ، یَا رَبَّاهُ یَا اللّٰهُ، یَا رَبّاهُ یَا اللّٰهُ، أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَتَمُنَّ عَلَیَّ بِرِضاکَ، وَتَعْفُوَ عَنِّی بِحِلْمِکَ، وَتُوَسِّعَ عَلَیَّ مِنْ رِزْقِکَ الْحَلالِ الطَّیِّبِ وَ مِنْ حَیْثُ أَحْتَسِبُ وَمِنْ حَیْثُ لَاأَحْتَسِبُ، فَإِنِّی عَبْدُکَ لَیْسَ لِی أَحَدٌ سِواکَ، وَلَا أَحَدٌ أَسْأَلُهُ غَیْرُکَ، یَا أَرْحَمَ الرّاحِمِینَ، مَا شاءَ اللّٰهُ لَاقُوَّةَ إِلّا بِاللّٰهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ.

ای خدا، ای پروردگار، ای خدا، ای پروردگار، ای خدا، ای پروردگار، ای خدا، ای پروردگار، ای خدا، ای پروردگار، ای خدا، ای پروردگار، ای خدا، ای پروردگار، ای خدا، ای پروردگار، ای خدا، ای پروردگار، ای خدا، ای پروردگار، ای خدا، از تو درخواست می‌کنم که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی و به خشنودی‌ات بر من منّت نهی و به بردباری‌ات از من درگذری و از روزی حلال پاکیزه‌ات بر من بگسترانی، از جایی که گمان می‌برم و از جایی‌که گمان نمی‌برم، من بنده توأم و کسی را جز تو ندارم و نه احدی غیر تو که از او گدایی کنم، ای مهربان‌ترین مهربانان، آنچه را خدا خواهد شود، نیرویی نیست جز به خدای برتر بزرگ.

سپس به سجده برو و بگو:

یَا اللّٰهُ یَا اللّٰهُ یَا اللّٰهُ، یَا رَبُّ‌ِ یَا رَبُّ‌ِ یَا رَبُّ‌ِ، یَا مُنْزِلَ الْبَرَکاتِ بِکَ تُنْزَلُ کُلُّ حاجَةٍ، أَسْأَلُکَ بِکُلِّ اسْمٍ فِی مَخْزُونِ الْغَیْبِ عِنْدَکَ وَالْأَسْماءِ الْمَشْهُورٰاتِ عِنْدَکَ الْمَکْتُوبَةِ عَلَیٰ سُرادِقِ عَرْشِکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَأَنْ تَقْبَلَ مِنِّی شَهْرَ رَمَضانَ، وَتَکْتُبَنِی مِنَ الْوافِدِینَ إِلیٰ بَیْتِکَ الْحَرامِ، وَتَصْفَحَ لِی عَنِ الذُّنُوبِ الْعِظامِ، وَتَسْتَخْرِجَ لِی یَا رَبِّ کُنُوزَکَ یَا رَحْمٰنُ.

ای خدا، ای خدا، ای خدا، ای پروردگار، ای پروردگار، ای پروردگار، ای فرو فرستنده برکات، به عنایت تو هر حاجتی (روا شده) فرود آورده شود، از تو درخواست می‌کنم، به هر نامی که در خزانه غیب نزد توست و نام‌های مشهور در پیشگاهت که بر سراپرده عرشت نوشته شده، اینکه بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی و ماه رمضان را از من بپذیری و مرا در شمار واردان به خانه محترمت بنویسی و از من گناهان بزرگ را چشم‌پوشی کنی و گنج‌های خود را برایم بیرون آوری، ای مهربان.

نهم:

چهارده رکعت نماز بخوان، در هر رکعت سوره «حمد» و «آیت‌الکرسی» و «سه مرتبه» سوره «توحید» را قرائت کن تا در برابر هر رکعتی ثواب چهل سال عبادت و ثواب عبادت هرکه در آن ماه روزه گرفته و نماز خوانده، برائت باشد.

دهم:

شیخ طوسی در کتاب «مصباح» فرموده: که در آخر شب غسل بجای آر و تا طلوع سپیده‌دم در جای نماز خود بنشین.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین ماه رمضان قیمت عید سعید فطر امام سجاد شیخ عباس قمی پیامبر اکرم حضرت امیرالمؤمنین ماه مبارک رمضان خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت بر محم د و خاندان محم د درود روز عید فطر ی ا ذ ا ال م پس از نماز رکعت نماز نماز مغرب ماه رمضان ی ا ر ب اه صد مرتبه نماز عید ی ی ا الل ل ی الل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۲۲۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰نظرسنجی مربوط به پیمایش حجاب انجام شده/احیای مرکز طرح‌های ملی

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری تبیین جزییات مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش از ظهر امروز سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت با حضور صابر جعفری کافی‌آباد رییس مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سجاد یاهک معاون مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اصحاب رسانه در سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

جعفری رییس مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پس از قریب به دو سال از مسؤولیتم در مرکز می‌گذرد و طی این دو سال تغییر و تحولات عمیقی را در مکانیزم پیمایش‌های ملی مربوط به حوزه‌های مختلف انجام دادیم. یک دهه ما شاهد رکود در تولید و مدیریت داده های سیاست گذاران ذی ربط بودیم و حال این روند احیا شده و این اتفاق نتیجه شجاعت دولت جدید و همکاری پژوهشگاه بوده است.

وی ادامه داد: روند احیا در مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی دو تحول جدی دنبال شد. به این معنا که سال‌ها مرکز طرح‌های ملی تبدیل به دبیرخانه جامعی شد که ریاست آن را فردی بر عهده داشت که از نهادی مأمور شده بود و در نهایت شاهد فروپاشی مرکز شدیم. از آنجا که خود مرکز از عهده انجام طرح‌های ملی بر نمی‌آمد، اما چون اجرا بر عهده آنها بود، ناچارا اجرای بیش از ۹۰ درصد طرح‌ها را به مجریان درجه سه و چهار واگذار می‌کردند. یعنی برای اجرا مؤسساتی انتخاب می‌شد که رییس وقت در مقطعی آنجا مسوولیت داشت. همچنین اجرای میدانی طرح‌ها مجدداً به همان مؤسسه و نهادی سپرده می‌شد که رییس وقت از آنجا به مرکز مأمور شده بود.

رییس مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در ایام کرونا با احراز مسوولیت ریاست پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات جلسه ای با موضوع ارزیابی از پیشرفت‌های طرح موقت توسط اساتید برجسته دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شد و در نهایت به این نتیجه رسیدند که پیشرفت مطلبوبی از کار حاصل نشده است. به همین دلیل تصمیم بر این گرفته شد که با مجریان جدیدی و متشکل از اساتید درجه یک دانشگاه قراردادی منعقد و اجرای طرح ها آغاز شود.

جعفری گفت: یکی از معضلات نشست های افکارسنجی، عدم پاسخگویی است که در سالهای اخیر زیاد شده، شیوه های ساده انگارانه ای در این رابطه وجود داشت اما باز با اهتمام تیم، گزارش تفصیلی کیفی هم ما ارائه می دهیم. بنظرم بازگشت همه طرح های ملی به درون وزارت مهمترین اتفاق دو سال اخیر است که باعث کیفیت داده ها شده است.

وی افزود: برای انجام طرح ملی سه ماه پیشنهاد داده شد تا بسترهای کار فراهم شود اما در ادامه روند این سه ماه به سه هفته و با نصف مبلغ مطرح شده کاهش یافت و کار آغاز شد. البته باید گفت که ما از حیث این تغییر در حال فشار هستیم. در طول تاریخ پیمایش نگرانی‌ها از بابت کیفیت داده‌هایی است که پشتوانه سیاست‌گذاری قرار می‌گیرد و متأسفانه گاهی شاهد هستیم که برخی از پژوهشگران از راه‌های غیر اصولی برای استخراج داده‌ها استفاده می کنند اما ما در دفتر طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شیوه نظام‌مندی را اجرا کردیم که پرسشنامه‌ها به صورت تلفنی و میدانی در ۳۱ استان (شهرستان‌ها و روستاها) انجام و همه آنها شنود می‌شود و در خصوص اشتباه پس از تذکر به پرسشگر، آن را حذف می‌کنیم. همچنین موقعیت‌های پرسشگر به صورت آنلاین چک و کیفیت داده‌های مورد بررسی قرار می‌گیرد.

جعفری گفت: بازگشت کل پروسه پیمایش‌ها به درون پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی بوده که طی دو سال به وقوع پیوسته است.زمانی ما در مرکز مستقر شدیم، شش پیمایش ملی معوق داشتیم، تلاش کردیم اینها معلق نشوند و به رغم مشکلات بودجه ای آنها را هم راه اندازی کنیم.از پیمایش های مهم ما نگرش های ایرانیان نسبت به مهاجران افغانی بود که توسط شبکه ملی خودشان ارائه شد. پیش از نوروز هم ما طرح ملی سبک زندگی ایرانیان را راه اندازی کردیم و پیمایش بعدی دستور کار همین خواهد بود.

وی ادامه داد: پیمایش موج چهارم پیمایش نگرش‌های ایرانیان را از اواخر آذر سال گذشته آغاز کردیم و در نهایت نخستین گزارش ن را در اواسط زمستان سال گذشته تهیه شد. نتایج داده‌های پیمایش در یک نشست تخصصی با حضور ۶۰ تن از اساتید برجسته دانشگاه‌های برتر کشور در هشت کارگروه تخصصی بررسی و مورد ارزیابی قرار گرفت. به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است نتایج برنامه‌های طرح ملی را در استان‌ها تهیه شود و امیدواریم بتوانیم نهایتاً پایان اردیبهشت یا اواسط خرداد گزارش استانی را تهیه و در اختیار استان‌ها قرار دهیم.

رییس مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پیمایش نگرش ایرانیان نسبت به مهاجرت افغانستانی‌ها در دستور کارمان بود. پیش از عید نوروز طرح ملی سبک زندگی ایرانیان را با همکاری دانشگاه فردوسی شهد و شورای علمی قدرتمندی به سرانجام رساندیم.

وی افزود: هم اکنون علاوه بر پیمایش تلفنی همین پژوهشگاه همکاران من در ۳۱ استان، ۹۰ شهرستان و بیش از ۹۰ روستا پیمایش وضعیت استفاده از شبکه های مجازی و ابعاد زندگی کاربران در حال انجام است. تلاش داریم تااخر همین هفته مرحله جمع اوری داده ها انجام و سپس هویت ملی ایرانیان با اجرای دکتر انتظاری را با مدیریت طرح های ملی در دستور کار بگیریم. پیمایش دیگر طراحی نقشه خلقیات ایرانیان با اجرای دکتر صبوریان انجام می دهیم. پیمایش دیگر آرزوهای جوانان با اجرای دکتر حدادی صورت خواهد گرفت.

جعفری گفت: بالغ بر هشتاد نظرسنجی از پژوهش های کرونا، ارز ترجیحی، جام جهانی، خدمات فرهنگی شهرداری، منزلت هیات بین ایرانیان، سواد ادبی و امید اجتماعی ایرانیان در دستور کار است و کنار اینها هم دستور کار مدونی طراحی شده است. برای نخستین بار پیمایش هایی با عناوین سنجش وضعیت فرهنگ عمومی ایرانیان، سواد تاریخی ایرانیان، سواد ادبی، سواد فرهنگی، امید اجتماعی، امسال انجام می‌شود.

وی ادامه داد: موج دوم پیمایش طرح ملی خانواده را در دستور کار داریم و قرار است به سفارش وزارت کشور پیمایش سبک زندگی نوجوانان را انجام دهیم. همه این پایش‌ها نیازمند اعتباراتی مناسب است و در حال تلاش و رایزنی هستیم تا منابع مالی آن را تأمین و نتایج آن به صورت برش‌های استانی و شهرستانی برای استان‌های مختلف جهت استفاده ارسال کنیم.

رییس مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از دل مشغولی‌های پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با توجه به ساختار علمی و تیم جدید، فرهنگ کار و یکی از ابعاد مهم آن امنیت شغلی است. بیش از دو جلسه برای راه‌اندازی پیمایش این موضوع با معاونت های وزارت کار برگزار کردیم و امیدواریم این پیمایش به اجرا برسد.

وی افزود: ما وضعیت پزشکان و خبرنگاران را به صورت مستقیم در پیمایش قرار نمی دهیم بلکه با عناوینی همچون مرجعیت اصناف، سرمایه اجتماعی، مرجعیت پزشکان و دیگر موارد را در پیمایش مورد ارزیابی قرار می دهیم. داده های انبوه وجود دارد و ما نیازمند کارفرما هستیم تا متناسب با پرسش ها داده های قوی تری را استخراج و در اختیار سیاستگذاران قرار دهیم.

جعفری گفت: قرار است مجلدی منتشر و در بخش های مختلف داده ها به تفضیل شرح داده شود. وضعیت شاخص ها و بخش‌ها در حوزه خانواده از مهم ترین محورها بود. نگرش در حوزه خانواده را در پیمایشی مورد بررسی قرار دادیم و نتیجه طرح نگرش ایرانیان در مورد فرزندآورین به طور میانگین ۶۲/‏۳‬ شد و این نگرش مطلوبی است.

وی افزود: سال پیش برای حجاب ۱۰ نظرسنجی را با عناوینی همچون پیرامون عفو مقام معظم رهبری، حجاب و بی حجابی، وضعیت اجتماعی و فرهنگی تهران، دیدگاه مردم نسبت به بی حجابی، پدیده بی حجابی و اقدام دولت علیه آن انجام دادیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آن بحبوبه رخدادهای سیاسی و تشنج اجتماعی خود را موظف به ارزیابی از وضعیت کرده است و پرحجم ترین نظرسنجی مان در خصوص حجاب بود. نکته مهم این است که هر اندازه در ارزیابی های‌مان از لحظه وقوع آن رویدادها گذر می‌کنیم نتایج شبیه قبل از رویداد می‌شود بنابراین نباید این نظرسنجی ها را در حین رخدادها در اختیار سیاستگذاران قرار داد چراکه این نتایج اشتباه و نادرست است. سه ماهی می شود که دیگر در این حوزه ارزیابی نداریم و نتایج مناسب شده است.

هشت پیمایش در دستور کار مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است

در ادامه سجاد یاهک معاون مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رخی پیمایش ها سابقه چندین دهه دارد و اینها باید تکرار شود و یکی از ماموریت های پژوهشگاه این است که باید به نیازهای پژوهشی پاسخ دهد. خوشبختانه این مهم انجام و ریل گذاری خوبی صورت گرفت.

وی افزود: اجرا و گرداوری داده ها مهمترین بخش یک پژوهش است و اگر این مخدوش باشد، مسیر غلط پیش رو قرار می دهد پس دفتر طرح های ملی خیلی تلاش کرد تا نظارت قوی و گرداوری با راهوری خود مرکز انجام شود. الان خانواده یکی از مسائل مهم ما است اما ما شاهد هستیم که خیلی در این عرصه نهادها و مراکز کار و پژوهشی نمیکنند الان دفتر طرح ها چند طرح در این رابطه در دستور کار دارد.

معاون مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در مجموع چهار پیمایش را انجام دادیم و هشت پیمایش در دستور کار است.

کد خبر 6093040 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • احیای ۲۶رشته قنات توسط بسیج سازندگی قزوین
  • بیش از ۴ هزار میلیارد ریال برای احیای واحدهای تولیدی سیستان و بلوچستان هزینه شد
  • احیای ۲۳۹ واحد راکد کشاورزی در لرستان
  • احیای بخشی از تالاب بین المللی هامون و شور وصف ناپذیر مردم سیستان
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • احیای واحدهای راکد در آذربایجان‌غربی
  • احیای ۲۳۰ هکتار از مراتع شیروان
  • احیای ۴۹۷ واحد اقتصادی استان مرکزی ظرف دو سال
  • ۱۰نظرسنجی مربوط به پیمایش حجاب انجام شده/احیای مرکز طرح‌های ملی
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر